Beskid Żywiecki: Polica niebieskim szlakiem przez Czyrniec

Dziś opowiem Wam o naszej wędrówce na Policę. Ten szczyt w Paśmie Policy według Jerzego Kondrackiego wchodzi w skład Pasma Babiogórskiego w Beskidzie Żywieckim. Kiedyś nosił nazwę nie PolicaPolice, co w języku wołoskim oznaczało półkę, na której w bacówce trzymano sery. Polica ma 1369 m n.p.m. i oferuje piękne widoki na Tatry i Babią Górę. To świetne miejsce na wyprawę o każdej porze roku. Choć nie ukrywam, że zimą wyjątkowo urzeka.

Trasa na Policę

Trasa: Kościół Rzymskokatolicki Zubrzyca Górna – Polica

Wyruszyliśmy spod Kościoła Rzymskokatolickiego w Zubrzycy Górnej. Pierwotnie mieliśmy ruszyć z Przełęczy Zubrzyckiej, ale przez ilość śniegu i w zasadzie brak parkingu w tym miejscu musieliśmy zmienić plan. Przy kościele jest nieco większy parking niż na przełęczy. Ponieważ na poboczu głównej drogi nie było chodnika, za to śniegu cała masa, postanowiliśmy, że do niebieskiego szlaku dojdziemy trasą poza szlakiem. Drogą przy kościółku ruszyliśmy zatem w kierunku szczytu. Zrobiło tak sporo osób, więc nie mieliśmy trudności w odgadnięciu dokąd pójść. Pomógł też GPS. Tego słonecznego dnia śnieg zaczynał już topnieć. To sprawiało niemałe trudności przy wędrówce. Żałowaliśmy, że nie mamy rakiet śnieżnych, bo zapadaliśmy się w śniegu na dobre kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt centymetrów. Głównie oczywiście na tym odcinku bez szlaku. Poza tym to był dość stromy odcinek. Gdy doszliśmy do niebieskiego szlaku trasa była na tyle ubita i wydeptana, że ta trudność zniknęła.

Droga na Policę jest niezwykle urokliwa. Wędrowaliśmy spoglądając co chwilę na Tatry i okoliczne wzniesienia. Natomiast gdy wkroczyliśmy do lasu zaczęła się bajka. Topniejący na drzewach śnieg tworzył niezwykle bajkową aurę i bardzo uspokajającą „muzykę” dla uszu. Jedynym minusem był fakt, że nigdy nie wiedzieliśmy, kiedy nagle spadnie na nas z drzewa śnieg. Była jeszcze jedna rzecz, która nie ukrywam sprawiła trudność. Minęliśmy Czyrniec (1328m n.p.m.) i dotarliśmy do miejsca, z którego trzeba stromo zejść w dół, a potem już tylko wspiąć się na Policę.

I tu musieliśmy schodzić ostrożnie, bo trasa była mocno wyślizgana przez… jabłuszka. I tu mam do Was apel: nie zjeżdżajcie na jabłuszkach po szlaku. To sprawia zagrożenie, dla tych którzy po tym szlaku idą. I nawet mając raczki, można się czuć niepewnie. Chcesz pozjeżdżać, zrób to obok szlaku, albo na górkach do tego przeznaczonych. Ten stromy odcinek był rozjechany na jabłuszkach po całości. Powiedziałabym nawet, że zdewastowany. Na szczęście potem było już tylko lżej, choć pięliśmy się pod górę.

Na Policy zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę. Tego dnia mogliśmy podziwiać nie tylko Babią Górę, która stąd prezentuje się majestatycznie, ale i Tatry. Masyw Policy jest w większości zalesiony, ale z samego szczytu są bardzo ładne widoki. Dotrzeć możecie tutaj również czerwonym szlakiem z Przełęczy Krowiarki (przez Cyl Hali Śmietanowej), a nawet z Zawoji Mosorne przez Mosorny Groń. Wiele osób dociera na Policę z Parkingu na Wielkiej Polanie przez Halę Kucałową (to na niej jest schronisko na PTTKHali Krupowej). Tę trasę polecam szczególnie wiosną, bo na Hali Kucałowej swoje stanowisko mają krokusy. Można też ta trasą wracać, robiąc wtedy sporą pętlę (Przełęcz Zubrzycka – Polica – Schronisko PTTK na Hali Krupowej – Sidzina, Wielka Polana – Przełęcz Zubrzycka). My tego dnia wróciliśmy tym samym szlakiem, którym dotarliśmy na szczyt.

Czy wiesz, że…

1. Grzbietem od Babiej Góry przez Krowiarki do Policy i dalej grzbietem Czyrńca do 1918 biegła granica galicyjsko-węgierska, a w latach 1918–1920 polsko-czechosłowacka. Prowadził tamtędy szlak przemytniczy zwany tabakowym chodnikiem.
  2. W 1972 r. na Policy utworzono Rezerwat przyrody im. prof. Zenona Klemensiewicza. Obejmuje on 58,73 ha wysokogórskiego boru świerkowego zachowanego w stanie naturalnym. Położony jest na wysokości od 1200 do 1369 m n.p.m.
  3. U podnóży Policy znajduje się też najdłuższa i zarazem najgłębsza jaskinia (2006) w całym Beskidzie Żywieckim – Jaskinia Oblica o łącznej długości korytarzy 416 m i głębokości 21 m

Polica to szczyt, który zdecydowanie warto zdobyć. To również świetna opcja na wycieczkę z dziećmi. Wtedy szczególnie polecam trasę przez Halę Kucałową.

Do zobaczenia na szlaku!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )