Beskid Makowski: Babica z Przełęczy Sanguszki i Cisy Raciborskiego

Jeżeli szukacie pomysłu na jednodniową wycieczkę nieopodal Krakowa z dala od tłumów, ale w otoczeniu malowniczych widoków, to koniecznie dopiszcie tę propozycję do swojej listy. Wycieczka na Babicę w Beskidzie Makowskim zajmie Wam około 4 godzin. Do tego trzeba doliczyć dojazd z i powrót do Krakowa, które zajmują w sumie 1,5 godziny. Zatem jeśli wyruszycie rano macie jeszcze wolne popołudnie, by się zregenerować. Trasa jest na tyle przyjemna, że nawet najmłodsi turyści pokonując ją nie zniechęcą się do wędrowania. Wręcz przeciwnie. Przy okazji można zobaczyć dwa piękne okazy cisów, stanowiące pomniki przyrody.

Trasa Przełęcz Sanguszki – Babica- Przełęcz Sanguszki

Trasa: Przełęcz Sanguszki (Harbutowice) – Babica – Cisy Raciborskiego- Przełęcz Sanguszki

Na szlak wyruszamy z Przełęczy Sanguszki, gdzie można zostawić samochód. Najpierw idziemy asfaltową drogą, niebieskim szlakiem w kierunku zabudowań. Między osiedlami Ruskówka a Pieronówka odbijamy w lewo, ale nadal trzymamy się niebieskiego szlaku. Kawałek dalej wkraczamy do lasu, którym będziemy szli około kilometr do pierwszej polany, na której można zrobić przerwę. My pozwoliliśmy sobie tutaj na krótki piknik i drugie śniadanie. Potem ruszamy dalej. Nie ukrywam, że to bardzo przyjemna trasa, nawet najmłodsi świetnie sobie dają radę. Wiem, bo moja córka w wieku dwóch lat świetnie pokonywała ją na własnych nóżkach.

Po kolejnym kilometrze docieramy do miejsca, w którym niebieski szlak łączy się z czerwonym. Ten czerwony to fragment Małego Szlaku Beskidzkiego, który wiedzie właśnie przez Pasmo Babicy. Tutaj zaczyna się pierwszy ciut trudniejszy i bardziej stromy fragment szlaku, który wiedzie również przez las. Gdy las się kończy, ścieżka robi się łagodniejsza, a przed nami wyłania się piękna panorama na masyw Koskowej Góry i im dalej idziemy tym więcej widać. Na horyzoncie pojawia się również Beskid Żywiecki z królującą nad nim Babią Górą. Spacerujemy grzbietem w kierunku szczytu. Na tej trasie jest jedna wiata (przy skrzyżowaniu szlaków czerwonego z czarnym), przy której można odpocząć. Alternatywą jest koc i wylegiwanie się na łące. Miejsca do takiego odpoczynku tutaj nie brakuje.

Jako drogę powrotną obraliśmy szlak czarny. Przed wszystkim chcieliśmy zobaczyć Cisy Raciborskiego, poza tym zawsze staramy się wybrać jak najbardziej urozmaiconą trasę. Od szczytu to skrzyżowania czerwonego z czarnym szlakiem jest około 1,4 km i to jest odcinek, który tego dnia pokonywaliśmy w tę i z powrotem. Wejście na czarny szlak łączy się z wkroczeniem do lasu. Zejście jest dość strome, ale pokonujemy je w około 15 min. Potem wraz z wyjściem z lasu jest już nieco łagodniej. Nieopodal są wspomniane wcześniej Cisy Raciborskiego. Wiek dwóch okazałych drzew szacuje się na ok 700 lat. Drzewa są chronione jako pomniki przyrody i zostały nazwane na cześć jednego z pionierów ochrony przyrody w Polsce – profesora Mariana Raciborskiego. Cisy rosną obok jednego z domów w Harbutowicach.

Od Cisów do Przełęczy Sanguszki dzieli nas jeszcze około godzina drogi. Ten fragment szczerze jest najmniej atrakcyjny, zwłaszcza końcówka czarnego szlaku. Trasa jest rzadko uczęszczana, pewnie stąd te niedogodności. Przy osiedlu Latoniówka znów wkraczamy na asfaltową drogę wiodącą do przełęczy, którą przyszliśmy. Nie wspomniałam o tym na początku, ale panorama rozciągająca się przy Przełęczy Sanguszki jest malownicza. Tylko spójrzcie.

Czy wiesz, że…

1. Pasmo Babicy tworzy długi na 34 kilometry grzbiet o przeciętnej wysokości 500-600 m n.p.m. który budują piaskowce magurskie.
  2. Na stokach Babicy w 2001 roku utworzono rezerwat krajobrazowy „Las Gościbia”. Ma on powierzchnię 282,46 ha i jest jednym z największych rezerwatów przyrody w Beskidach.  Rezerwat w całości położony jest w miejscowości Harbutowice. Obejmuje wierzchołek oraz południowe i wschodnie stoki szczytu Kamienna.

Mam nadzieję, że zachęciłam Was do odkrycia Babicy. Bliskość Krakowa, malownicze pejzaże i pustki na szlaku zachęcają do wędrówki i odpoczynku na łonie natury. Poza tym to trasa idealna na rodzinne wypady. Polecam!

Poniżej na mapie zaznaczyłam miejsce, w którym parkowaliśmy samochód.

Do zobaczenia na szlaku!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )