Kamionna z Przełęczy Widomej

IMG_20200524_151946_030Dziś będzie kilka słów o naszej małej wyprawie na Kamionną.  To szczyt w Beskidzie Wyspowym, który od północy graniczy z Pogórzem Wiśnickim.  Na tę beskidzką wyspę mówiono dawniej Makowica, Jeziernik lub Patria. Skąd się wzięły takie nazwy? Otóż Makowica pochodziła od położonej u stóp góry wsi o takiej nazwie. Patria z kolei, od tego, że dawniej stała na jej wierzchołku drewniana wieża triangulacyjna, którą ludzie nazywali patrią. Najciekawsza jest nazwa Jeziernik. Jeszcze w latach 70. tuż pod wierzchołkiem góry znajdowało się jezioro. Z czasem zamieniło się w torfowisko.

Wycieczkę rozpoczęliśmy z Przełęczy Widomej w Rozdzielu. Tuż przy punkcie widokowym jest niewielki parking. Z tego miejsca roztacza się fantastyczna panorama na Pasmo Łososińskie, Beskid Wyspowy, Gorce i Tatry (od południa), a także na Łopusze Wschodnie i Zachodnie (od północy).

Z tego miejsca ruszyliśmy niebieskim szlakiem w kierunku Bacówki na Zadzielu. Powiem szczerze, że szkoda, że nie ma tam drogowskazów. Szlak jest tu kiepsko oznakowany, ale… na szczęście przy drodze jest baner Bacówki na Zadzielu, która właśnie jest przy szlaku niebieskim w kierunku Kamionnej. Dzięki temu szybko zorientowaliśmy się, gdzie iść. Na szczęście dalej od głównej drogi z oznaczeniem szlaku jest już lepiej.

Trasa na Kamionną w znacznej mierze wiedzie drogą asfaltową. Ma to swoje plusy i minusy. Plus jest taki, że to idealne miejsce na spacer z wózkiem. Zatem jeśli szukacie kolejnego miejsca na spacer i wycieczkę z niemowlakiem, to koniecznie dorzućcie Rozdziele do listy. Możecie na przykład po drodze (jeśli jedziecie od strony Krakowa) wstąpić jeszcze do Nowego Wiśnicza i zwiedzić tamtejszy zamek i już macie wypełniony dzień. Zamek jest urokliwy. Byłam tam kilka lat temu i z pewnością jeszcze tam wrócę.

Minusem jest fakt,  że po przeważającej części trasy uważać trzeba na sporadycznie przejeżdżające tędy samochody.

Ale wróćmy do szlaku. Na poniższej mapie zaznaczyłam trasę jaką pokonaliśmy. Drogę z Rozdziela aż do czerwonej kreski śmiało pokonacie wózkiem, bo jest asfaltowa. Dalej możecie jeszcze pójść kawałek szutrową drogą w lewo, by nacieszyć się widokiem ze stoku. Natomiast wózkiem na szczyt już się nie da, gdyż od tego momentu rozpoczyna się kamienista i ta bardziej stroma część trasy. Ja zdecydowanie taką wolę, gdyż męczy mnie spacer po asfalcie.

kamionna 801

Tutaj znajdziesz tę trasę na mapie-turystycznej >> KLIK KLIK

Trasa ma kilka bardziej stromych podejść, ale generalnie jest bardzo przyjemna. Na północnych stokach góry utworzono rezerwat przyrody Kamionna.

Żyje tu wiele zwierząt, z ssaków spotkać można tu jelenia, dzika, sarnę, borsuka, lisa, kunę leśną, zająca szaraka, jeża europejskiego, orzesznicę, popielicę i wiewiórkę pospolitą. Żyje tu około 40 gatunków ptaków, wiele płazów (dość częsta jest salamandra plamista) i gadów.
Obok rezerwatu, pod szczytem Kamionnej, znajduje się torfowisko śródleśne, które powstało w miejscu dawnego jeziorka (Jest to jedno z nielicznych w Polsce torfowisk znajdujących się pod samym wierzchołkiem góry)

Jeśli macie ochotę na spacer w miejscu, gdzie śpiew ptaków praktycznie nie ustaje, to tutaj właśnie tak było. I chociaż sam szczyt jest zalesiony to tuż za nim jest polana, na której możecie odpocząć i jak my zrobić piknik. Albo możecie wylegiwać się na stoku wyciągu Laskowa-Ski, skąd rozciąga się piękna panorama.

My tutaj odpoczywaliśmy w drodze powrotnej, bo chcieliśmy choć na chwilę napawać się widokiem. Przy okazji zdmuchnęliśmy morze dmuchawców, co okazało się najlepszą zabawą wyjazdu. Wracaliśmy tą samą trasą.

Podsumowując, jeśli szukacie spokojnego miejsca na spacer, to zdecydowanie warto dodać Rozdziele i trasę na Kamionną do listy. Malownicze panoramy, mało turystów, cisza i spokój. My z pewnością jeszcze tu kiedyś wrócimy.

Do zobaczenia na szlaku!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )